Καταχώρηση αποδείξεων |
Μετά την ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομίας σχετικά με την συγκέντρωση αποδείξεων για την μεγαλύτερη έκπτωση φόρου των φορολογούμενων, πολλές ήταν εκείνες οι εταιρίες αλλά και οι αυτόνομοι σχεδιαστές λογισμικού που δημιούργησαν εφαρμογές για την καταχώριση και διαχείριση αποδείξεων.
Δύο είναι οι κύριες κατηγορίες των εφαρμογών:
- οι τοπικές εφαρμογές, αυτές δηλαδή που "τρέχουν" τοπικά στον υπολογιστή μας, Για να τις χρησιμοποιήσουμε πρέπει να τις κατεβάσουμε πρώτα από το Internet και έπειτα να τις εγκαταστήσουμε στον υπολογιστή μας.
- οι web εφαρμογές τις οποίες διαχειριζόμαστε μέσω ενός browser. Οι εφαρμογές τέτοιου τύπου απαιτούν την εγγραφή μας στην ιστοσελίδα της εφαρμογής και κάθε φορά που θέλουμε να την χρησιμοποιήσουμε χρειάζεται να κάνουμε σύνδεση (login) με τα στοιχεία που δώσαμε κατά την διαδικασία εγγραφής. Για να χρησιμοποιήσουμε τις web εφαρμογές πρέπει να είμαστε συνδεμένοι στο Internet.
Μια σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο κατηγοριών, είναι ότι στις web εφαρμογές τα στοιχεία των αποδείξεων που καταχωρούμε αποθηκεύονται στον server της εταιρίας που έχει αναπτύξει την εφαρμογή αυτή, πράγμα που μας δίνει την δυνατότητα να καταχωρούμε και να διαχειριζόμαστε τις αποδείξεις μας απ’ οπουδήποτε έχουμε πρόσβαση στο Internet. Έτσι είτε είμαστε σπίτι, είτε στο γραφείο, μπορούμε να συνδεθούμε με τα στοιχεία μας στην ιστοσελίδα της εφαρμογής και να καταχωρήσουμε τις αποδείξεις μας. Από την άλλη, στις τοπικές εφαρμογές, τα στοιχεία των αποδείξεων αποθηκεύονται στον υπολογιστή που έχει εγκατασταθεί η εφαρμογή. Έτσι μόνο σε αυτόν τον υπολογιστή μπορούμε να ανοίξουμε και να διαχειριστούμε την εφαρμογή.
Μια άλλη διαφορά, επίσης σημαντική, είναι ότι στις τοπικές εφαρμογές δεν χρειάζεται να δώσουμε κανένα από τα προσωπικά μας στοιχεία σε αντίθεση με τις web εφαρμογές που για να τις χρησιμοποιήσουμε πρέπει να δώσουμε ονοματεπώνυμο, email και άλλα στοιχεία. Βέβαια οι δημιουργοί των εφαρμογών ισχυρίζονται ότι διαφυλάσσουν τα προσωπικά μας στοιχεία
Οι εφαρμογές, ανεξάρτητα από την κατηγορία την οποία ανήκουν, έχουν κοινά χαρακτηριστικά και είναι τα παρακάτω:
Εγγραφή στην εφαρμογή
Όλες οι web εφαρμογές απαιτούν την εγγραφή μας στην ιστοσελίδα τους. Τα στοιχεία που απαιτούνται για την εγγραφή ποικίλουν. Η εφαρμογή που ζητάει τα απολύτως απαραίτητα, δηλαδή μόνο email και έναν κωδικό, είναι η apodeixeis.com.gr. Άλλες εφαρμογές ζητούν ονοματεπώνυμο, ψευδώνυμο (username). Η διαδικασία εγγραφής περιλαμβάνει και ένα email το οποίο δεχόμαστε αφού συμπληρώσουμε τα απαιτούμενα στοιχεία. Σε αυτό το email περιέχει ένα link το οποίο πρέπει να ανοίξουμε για να ολοκληρωθεί η εγγραφή. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία εγγραφής μπορούμε να συνδεθούμε με τα στοιχεία που πληκτρολογήσαμε κατά την εγγραφή μας.
Διαδικασία εισαγωγής νέας απόδειξης
Στις περισσότερες εφαρμογές, πριν αρχίσουμε να καταχωρούμε αποδείξεις, πρέπει πρώτα να δημιουργήσουμε έναν φάκελο μέσα στον οποίον θα καταχωρούμε τις αποδείξεις. Τα στοιχεία των αποδείξεων που απαιτούνται είναι λίγο πολύ τα ίδια σε όλες τις εφαρμογές και είναι τα παρακάτω:
- ΑΦΜ
- επωνυμία εταιρίας
- ημερομηνία
- αρ. απόδειξης
- ποσό
- είδος εξόδου
Το είδος εξόδου ή (όπως εμφανίζεται σε άλλες εφαρμογές) η κατηγορία δαπάνης αναφέρετε στην κατηγορία της απόδειξης, δηλαδή όπως super market, λογαριασμοί ΔΕΚΟ, φάρμακα, αυτοκίνητο κτλ. Ουσιαστικά ομαδοποιεί τις αποδείξεις δίνοντας μας την δυνατότητα να βλέπουμε το συνολικό ποσό των αποδείξεων για κάθε κατηγορία δαπάνης. Οι περισσότερες εφαρμογές έχουν έτοιμη την λίστα των κατηγοριών δαπάνης. Μερικές από αυτές μας δίνουν την δυνατότητα να διαχειριστούμε την λίστα αυτή προσθέτοντας δικές μας κατηγορίες προσαρμόζοντας έτσι την εφαρμογή στις δικές μας ανάγκες.
Μια άλλη χρήσιμη λειτουργία που υπάρχει σχεδόν σε όλες τις εφαρμογές, είναι η λειτουργία autocomplete στο ΑΦΜ της εταιρίας απ’ όπου προμηθευτήκαμε την απόδειξη. Δηλαδή, όταν πληκτρολογούμε τα πρώτα νούμερα του ΑΦΜ, εμφανίζεται μια λίστα με τα ΑΦΜ που ταιριάζουν με αυτό που πληκτρολογούμε, έτσι με ένα κλικ επιλέγουμε το ΑΦΜ που επιθυμούμε χωρίς να χρειάζεται να πληκτρολογούμε όλα τα νούμερα του.
Εμφάνιση αποδείξεων
Όλες οι εφαρμογές εμφανίζουν τα στοιχεία των καταχωρημένων αποδείξεων σε μορφή πίνακα. Οι περισσότερες εφαρμογές έχουν την δυνατότητα να εμφανίσουν όλες τις αποδείξεις μιας κατηγορίας εξόδων, καθώς επίσης και το συνολικό ποσό της κατηγορίας αυτής. Σε μερικές εφαρμογές μπορούμε να αναζητήσουμε καταχωρημένες αποδείξεις με βάση την ημερομηνία έκδοσης, την επωνυμία της εταιρίας και άλλων κριτηρίων.
Εξαγωγή αποδείξεων
Δεν θα υπήρχε νόημα ύπαρξης των εφαρμογών αυτών αν δεν υπήρχε η δυνατότητα εκτύπωσης ή εξαγωγής των στοιχείων των αποδείξεων σε εξωτερικό αρχείο, όπως excel, αφού ο κυρίως σκοπός είναι να προσκομίσουμε τα στοιχεία αυτά στην εφορία μας μαζί με την δήλωση της εφορίας. Όλες οι εφαρμογές μας δίνουν την δυνατότητα εκτύπωσης ή εξαγωγής των στοιχείων των αποδείξεων σε αρχείο excel. Μερικές από αυτές μας δίνουν δυνατότητα εξαγωγής των στοιχείων σε διάφορες μορφές αρχείων όπως .pdf και .txt.
Παρακάτω εμφανίζονται οι εφαρμογές τις οποίες δοκίμασα χωρισμένες στις δύο κατηγορίες εφαρμογών:
Web Εφαρμογές | Τοπικές Εφαρμογές |
---|---|
Αφορολόγητο | eΑποδείξεις |
apodeixeis.com.gr | EasyTax |
My-Money.gr | Fireceipt |
TaxFriend | TaxFree |
Αποδείξεις 2010 |